Från Googlehemsida

Hoppa till: navigering, sök

Länkbygge kallas den teknik som innebär att man skaffar länkar till och från sina webbplatser.

Innehåll

[redigera] Användbara tjänster

Följande lista är skapad av "zooloo" på Seo-forum. Orginalsidan finns här.

[redigera] Bookmarking


[redigera] RSS submit:

[redigera] Pinga:

[redigera] Kontrollera backlinks

[redigera] Övriga


[redigera] Bloggar

What to do with them?: Create a free blog. Write a keyword-rich (but not spammy) article promoting your site, with keyword loaded backlinks. Name the blog after an important keyword, like silver-dog-collars.blogger.com. Create new posts and promote your site's individual categories & pages, using strategic keywords tailored for each individual post and the page it's linking to.

  • Wordpress
  • Blogspot
  • Tumblr
  • LiveJournal
  • Blogster
  • BlogoWogo
  • Aeonity
  • Thoughts
  • Blogetery

Källa: marketingedge

[redigera] Sociala nätverk

What to do with them?: Add your sites and socially promote them by complementing others, and asking them to take a look at your site. Politely leave your link in their comment area (at your own discretion, this is typcially seen as spam). These sites involve the most time out of your daily schedule.

  • Fluther
  • Yahoo 360
  • Xanga
  • BUMPzee!
  • RateItAll
  • Yedda
  • Tweako
  • CREAMaid

Källa: marketingedge

[redigera] Text från SEO-forom

Följande text är skriven av "donationen" på Seo-forum. Orginalsidan finns här.


Spridda bloggar över olika domäner/c-nät funkar utmärkt. Det spelar naturligtvis roll vad domänen har för PR/rykte, men summan av en bunt PR0-or räcker bra för nyckelord med lite mindre konkurrens.

Är man lite listig så skaffar man några vettiga domäner och lyfter dem med dessa bloggar och kollar vad som händer med respektive domän. De som lyckas bäst fortsätter man att pumpa upp med länkar från de andra och så fortsätter man på det viset. Men precis som Blight säger - det är mer jobb än man tror. 20 bloggar med unikt innehåll är inte gjort på en kafferast.

Några tips jag använder och som verkar funka:

  • Få in nyckeordet i bloggens namn om möjligt. Många WordPress MU-sajter erbjuder subdomän med valfrit namn. Kanske är ditt ledigt - ta det i så fall.
  • Sprid dina bloggar över olika värdar/C-nät.
  • När du får tid över - skiv unika artiklar. Du behöver inte nödvändigtvis veta vart de ska när du får inspiration - skriv bara.
  • Räkna med att lägga in "några" inlägg på varje blogg. Det är därför det blir jobbigt. En artikel gör ingen blogg, mata på med en artikel "då och då" tills Google gillar dig. 20 bloggar x "några inlägg" = många timmar.
  • Ha en länkstrategi. Rita upp ditt "bloggnätverk" på papper och se till att länkarna sprids på ett naturligt sätt. Det är ju inte naturligt, men du vill att G ska tycka att det är naturligt.
  • Låt det ta tid - 20 bloggar på en dag är full möjligt för en flitig myra, men det känns inte speciellt naturligt, allra helst om de genast länkar till varandra.
  • Skriv vettigt innehåll. Även om du i allt väsentligt ägnar dig åt bloggspam så är det ju trevligt om besökaren kan hitta ett guldkorn eller två. Allt talar för att Google har koll på "naturligt och avancerat språkbruk" också, vilket gynnar dig som kan skriva bra copy.
  • Håll fokus på dina nyckelord. Det är svårt att bygga relevans om du blandar kaffebryggare, cementblandare och casniobonusar på samma blogg. Däremot kanske du kan smyga ihop byggmaterial, cementblandare och tryckluftsborrar - även om det råkar vara åt tre kunder.
  • Skjut inte alla kanoner mot ett mål. Alla dina 20 bloggar - eller hur många de nu är - behöver inte länka mot målsidan. Försök att lyfta dem med bäst innehåll med dem som har sämst. Risken är att kundens kunder hittar dina sidor och i "värsta fall" ska din kund ska kunna förknippas med det du skrivit utan att skämmas.

Lycka till..